Od czego zależy czas nagrzewania wkładu kominowego?
Stosowanie wkładów pozwala na sprawne odprowadzanie powstających dymów, a dzięki dostępności rozmaitych średnic i kształtów daje nie tylko możliwość stworzenia systemu od podstaw, ale także modernizacji istniejących kominów ceglanych. W zależności od podłączonego do nich urządzenia grzewczego należy jednak prawidłowo dobrać rodzaj materiału, z jakiego będą one wykonane. Nie jest to bardzo istotne jedynie wówczas, gdy korzysta się z dość drogich, lecz uniwersalnych wkładów ceramicznych. Jeżeli planuje się zakup wkładu kominowego stalowego, materiał, z jakiego będzie on wykonany, ma pierwszorzędne znaczenie. Przekonajmy się dlaczego.
Rodzaje urządzeń grzewczych a wymogi wobec wkładu kominowego
Podstawowy podział klasycznych urządzeń grzewczych polega na rozróżnieniu na modele opalane paliwami stałymi takimi jak drewno i jego pochodne, a więc pellet oraz brykiety, węgiel o rozmaitym, uziarnieniu od groszku po kostkę, a także konstrukcje korzystające z oleju opałowego bądź gazu. W pierwszym przypadku stal musi być dostosowana do podwyższonej temperatury pracy, a także do ewentualnego zapłonu osadzających się na wewnętrznych ściankach zanieczyszczeń w postaci sadzy albo substancji smolistych, co pociąga za sobą rozgrzanie metalu do niemal 1000°C. W drugim zagrożeniem okażą się skraplające się wskutek stosunkowo chłodnych spalin kwasy – węglowy, azotowy i siarkowy. Dla paliw stałych niezbędne będą zatem elementy zrobione ze stali żaroodpornej, a dla oleju i gazu ze stali kwasoodpornej. Stale żaroodporne cechują się podwyższoną zawartością chromu. W stalach kwasoodpornych znajduje się poza nim także nikiel i molibden.
Dlaczego temperatura wkładu kominowego ma znaczenie?
Silnie rozgrzewający się wkład kominowy może być przyczyną zapłonu drewnianych elementów konstrukcji budynku. By do tego nie dopuścić, wkłady umieszcza się w kominach ceglanych lub obudowach z pustaków. Jeżeli komin ma się składać wyłącznie z wkładu, stosuje się specjalne modele dwuścienne z izolacją termiczną znajdującą się między dwiema warstwami blachy stalowej.